Thursday 19 July 2012

PENGIRAAN USIA SEBENAR KANDUNGAN



Assalamualaikum...

Alhamdulillah... Saat ni rasa gembira sangat2. Syukur sangat2. Sebenarnya, sejak aku diisytiharkan pregnant haritu, perasaan sangat hepi. Then bertukar sedih bila ada mulut2 manusia cakap bebukan. Semuanya gara2 widget daisypath. Doc cakap 3 minggu, daisypath cakap 5 minggu. So, aku pun serabut, sampai stress jadinya. Pikir punya pikir, ngadu punya ngadu, tetiba kawan baik aku yang tengah sarat sekarang ni explain. Dan kasi kt aku link blog. Thanks Mas!!

Katanya, tarikh yang doc kasi tu tepat. Sebab kita tak tau tarikh sebenar persenyawaan tu berlaku. So, pengiraan dibuat berdasarkan tarikh last kita period. Ianya dipanggil Gestational Age. Ibaratnya jangkaan kasar usia kandungan. Tarikh ni digunakan sebab waktu subur wanita kebiasaannya dalam 10 hari selepas period. Kan?

Gestational age tak sama dengan ovulatory age. Ovulatory age ialah umur persenyawaan. So, kalau kita kira usia kandungan guna tarikh last period, ianya cuma gestational age. Dan usia sebenar kandungan ialah 2 minggu kurang dari tarikh tu. Means if calculate cakap 5 minggu, usia sebenar ialah 3 minggu. Dan aku ada terbaca satu blog ni, dia punya period before kahwin. Then lepas kawin 3 minggu, check dah 5 minggu pregnant. Haaa mcm mana tu... Padahal usia kandungan tu kira ikut last period.

Tu laa... Susah betul kalau bunting pelamin ni. Macam2 orang fikir. Nak bagitau pregnant pun rasa serba salah. Hurmmm.... Ape pun lantak korang lah! Janji, ini kami yang punya! ngehngehngeh.... 



p/s : tapi kalo nak pikir pun, aku kawin dh 6 minggu ++ (sebulan lebih)... doc cakap kandungan dah 3 minggu, means now dah 4 minggu. means dah sebulan. calculate ckp 6 minggu... so, bukan masalah kan? diorg ni, nak ckp bebukan pun kire lah dulu. aku ni pun yg emo lebih2 sgt ape hal.... adoiii

sumber : SINI, dan SINI

Salam Sayang,

7 comments:

suria lekatlekit said...

saya pun ada pernah buat entri pasal ni masa kecoh fasha sandha bunting pelamin tu.. apapun kalau kita tahu apa kita buat & tak buat.. Allah tahu apa yg btl & salah lantak la apa org nk cakap

Mrs. Abi said...

yup yup betul tu kak...

Unknown said...

Suka ssgt.....
Tahniah dik... Nampaknya sebaya.. Hehe

nur amalina athman said...

seb baik entry ni naik kat dashboard tadi. kalau tidak mmg taktau laa.alhamdulillah, rezeki awl.
tahniah ya awak..:)

Mrs. Abi said...

mina : thanks... entry lama dh ni kan...hehehe

elia izham said...

syok baca entri nie.. sbb saya lalui benda yg sama.. :) doktor kata 4 mgu..tp ikutkan baru 2 mgu la kan.. susah mulut org..dok buat cita bukan2.. benda happy jadi sedih ja.. rezeki Allah kan..

Anonymous said...

Enter your comment...wahhhh tahniah.. tp sy nk tye, lps sy bersama suami sy, 2 hri lps tu sy ad mkn postinur, and hri ni hri k 22 drpd hri bersama suami , tp knp dlm smggu ni sy jd mual je asl mlm, perut pom selalu sakit, knp ya ?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...