Monday 2 December 2013

MERAWAT RUAM PADA KULIT BAYI

Assalamualaikum,
Aisyah anakku sayang aritu naik ruam pada muka dan badan selepas baik dari demam. Risau jugak kalau-kalau kena demam campak. Tapi doc kata, kadang2 ada jugak bayi yang akan naik merah2 selepas baik demam. Kata Kak Lydia mungkin panas ubat. Betul juga tu.

Then doc kasi calamine lotion untuk sapu dan ubat alergic. Hari ni merah2 ruam tu dah tak ada kat badan dan muka Aisyah. Alhamdulillah. Lega sangat. Kiera ada tanya macam mana buat, anak teruna dia Uwais pun naik ruam. So aku suggest dia try calamine lotion...

Ini Drapolene Cream. Untuk ruam juga tapi khas untuk nappy rush. Ruam lampin. Maksudnya untuk ruam kat punggung dan celah-celah kelangkang. 

Ini Calamine Lotion. Macam air aje. Sapu selepas mandi. Ini sesuai untuk ruam kat badan dan muka. Sebab dia terus menyerap dan bukan macam cream. 

Dan lagi petua traditional yang aku dapat ialah dengan menggunakan tepung ubi. Bancuh dengan air dan sapu dekat ruam. Lagi bagus sebab tak ada bahan kimia kan. Insyallah boleh guna kalau keadaan terdesak. Tapi dapatkan nasihat doktor kalau semakin teruk.

Salam Sayang,

3 comments:

Lydia Miza said...

Sejuk je klu sapu tepung ubi tu

Kira Sakura said...

mekasih awin :)

Unknown said...

Ank saya pun skang tgh ruam KT bdn n muka..sblum tu dia demam panas..bis demam trus naik..byk plak tu..ingt kena Demam cmpk..tpi doktor Kata bukn..ni virus.n BG celamine lotion jenis cream...Dah sapu..tpi rasanya yg cair lg elok Kot SB sblum ni g klinik jgk..doktor BG yg cair warna putih..hrap2 cpat2 sembuh La..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...