Monday 25 November 2013

BEKERJA ATAU BERHENTI KERJA? DILEMA PARA ISTERI?

Assalamualaikum,
Bagi mereka kaum ibu-ibu yang sedang bekerja mesti tak cukup rehat kan? Bangun awal, sibuk uruskan hal anak-anak then baru pikir hal sendiri. Pagi-pagi dah pi kerja. Balik lewat petang, penat. Malam layan kerenah anak-anak lagi. Mesti best kalau duk rumah goyang-goyang kaki kan?

Best ke?

Bagi pendapat aku la sebagai seorang ibu muda, yang pernah bekerja dan sekarang surirumah sepenuh masam masa. Semua perkara kita buat dalam dunia ni ada pro and contra nya. Ada baik buruknya. Duk rumah goyang kaki memang la best. Tapi harus tahu, goyang kaki tu hanya orang nampak dari luar rumah. Dalam rumah tak sapa yang tau kita buat apa. 

Bangun pun sama macam orang pegi kerja. Kadang2 lagi awal sebab baby bangun awal. Lagi penat jaga baby dari mengemas satu rumah tahu! Kalau diberi pilihan, nak kemas satu rumah ke nak jaga baby? Aku akan pilih, awak jaga baby jap, saya kemas rumah! Tapi tatau la kan sebab aku bukan jenis yang suka duk saja2 mcm tu.

Bila baby start tido dalam sejam dua, aku terus start buat kerja rumah. Kemas bilik, dapur, ruang tamu. Basuh baju, sidai. Kadang-kadang tak sempat siap tapi baby dah bangun. Kadang-kadang baru aje letak punggung nak duduk tapi dia dah terjaga. So kena layan baby pulak. Mandikan, susukan, mainkan. Then bila dia tido balik buat kerja lain lagi macam masak ke, nak mandi ke ape ke. Rehat? Takde.

Dan bagi aku, sesiapa yang tengah bekerja dan yang terlintas nak berhenti kerja tu, pikir la dulu. Before 35, kerja la sehabis daya. Umur muda rugi sangat kalau tak kerja. At least boleh la buat simpanan. In case apa-apa yang kita tak tau apa akan jadi kan. Lagipun kita perempuan, perlu ada something yang kita boleh bergantung. 

Tapi terpulang lah atas budi bicara keluarga masing-masing. Bagi aku kalau kerja minda lebih berkembang. So tak ada la terperap dan buat gosip mesyuarat tingkap aje kejenyeeee, then asyik nak mencari salah orang aje... 

Aku? Opkos la tak keje, tapi masih menyahut cabaran En. Rumate. Katanya kalau nak kerja sangat dia akan izinkan if gaji yang dapat melebihi elaun yang dia kasi. Or dia akan kasi aku kerja if aku ada ijazah. So now, tengah  pikir2 untuk sambung degree! Degree in accounting?? OMG...

p/s : pendapat masing-masing. jangan ada yang melatah sudah!

Salam Sayang,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...