Wednesday 23 July 2014

POPIAH BASAH MAHAL GILA!!

Assalamualaikum,
Haip!! Okey nak terus cerita, harini adalah kali pertama aku menjejakkan kaki ke bazar Ramadhan sepanjang bulan puasa tahun ni. Itu pun bazar yang kecik-kecik tak bersesak dekat area Gong Kapas, Kuala Terengganu ni. Berhampiran lampu isyarat Gong Kapas dan aku rasa ada yang tahu. Kat situ puasa ke tak puasa ke memang ada orang jual kuih muih pelbagai jenis.

Memang banyak kuih muih tradisional negeri terengganu yang ada jual disitu. Kebersihan pun okey. Tak ada lalat. So kami berhenti la jenguk kuih apa yang ada. Dalam hati memang teringin nak telan popiah basah. 

Tersenyum aja bibir aku ni bila nampak popiah basah masih banyak 2 bekas besar! Then aku pun bertanya lah berapa harganya. Senang nak congak berapa nak beli. 

Aku : Bang, popiah basah tu berapa?
Dia  : Ni Singgit Tiga!
Aku : Haaa?? Singgit Tiga? (Gila murah, singgit tiga ketul?)

So aku pun mintak la Dua Ringgit. Dapat 6 ketul pun dah banyak. 

Dia : Eh, bukan Singgit 3 ketul, RM1.30 seketul.
Aku : Hahhhhh?????? Mahalnya?
Dia : Haah, mahal sikit popiah ni..

Hoi bukan mahal sikit la tu. Mahal banyak!! Selama ni aku beli 5 ketul RM2, takpun 4 Ketul RM2. Masuk bulan puasa ni naik sampai RM1.30 seketul??? Haihhh, inti apa dalam tu? Setakat sengkuang carrot sayur2 macam tu RM1.30?? Tak besar sangat pun. Lain la kalau besar macam yang jual kat foodcourt SOGO tu!! Logik la jugak...

OMG!! 

Aku tahu kat Terengganu, especially KUALA TERENGGANU ni antara negeri yang makanannya paling mahal. Tapi, takkan lah sampai macam ni. Terus tak jadi beli popiah basah. Bukanlah tak mampu tapi its too much. Macam menyampah pulak kalau aku beli. Grrrrr...

P/S : kalau korang tak percaya pergilah check sendiri. Bazar GONG KAPAS, berdekatan LAMPU ISYARAT. Berhampiran SEKOLAH MENENGAH AGAMA KHAIRIAH KUALA TERENGGANU. Bazar lain aku tak tau. 

p/s : katanya di Melaka RM2 seketul. 

Salam Sayang,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...