Wednesday, 28 November 2012

KARI MAMAK STYLE!!

Assalamualaikum
Hah, amacam terliur tak? Itu adalah kari ayam ala2 mamak style. Kari Mamak Style!! Buat sendiri okeh! 3 hari lepas my rumate bawak balik 3 paket roti canai segera. So, aku la yang tukang buat kuah karinya untuk cicah. So teringin nak buat kari macam kuah nasi kandar tu kan. Pekat dan licin. Selalu aku buat mcm berhabuk sebab guna bawang kisar.

Resepi
- 1/4 ekor ayam
- 1 biji bawang besar (dihiris halus2/mayang)
- Rempah ratus sikit (kayu manis, bunga lawang, buah pelaga)
- Daun kari
- 3 @ 4 sudu besar serbuk kari dibancuh dengan air
- Air secukupnya

Cara
- Memula tumis bawang sampai layu, masukkan daun kari sampai naik bau. Then masukkan serbuk kari yang dibancuh tadi. Tumis sampai naik bau dan masukkan ayam. Bila agak kering masukkan air secukupnya. Gula, garam dan perasa secukupnya. Siap!! Tak guna santan okeh... Sedap.

Akhirnya dapat jugak resepi kari ayam mamak style ni. Mabeles! Rumate siap kuah banjir lagi okeyy.. Hahahaha. Dia pulak macam tak caya aku boleh masak macam2. Eceh, macam2 la sangat kann. Nak kata aku pandai masak sangat tu idok le. Cuma aku jenis suka masak. Sedap ke tak sedap ke tak peduli. Janji dapat pegang kuali, pegang sudip... 

p/s : Ikutkan hati hari2 nak buat kek, tapi takmo makan. Nak kasi jiran2 nak kasi kawan2. Boleh macam tu??? Hehehhe.

Salam Sayang,

5 comments:

Iffah Afeefah said...

nti nk try la

Yan Ty said...

wah gulai , pandai nyer masak!!! Jeles!

puter Beribiru said...

nmpk mudah..nyum3.tabik ngan awin yg rajin masak.

puteri rimba said...

boelh2...masak je selalu,pastu hantar kat geng wasap kat sini..heeheehee

kechixx hussain said...

sedapnyeeee....;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...