Saturday 10 November 2012

TAK PERNAH PUAS

Assalamualaikum
Hari ni juz nak buat coretan hati bila hati terdetik. Semalam tak tidur satu malam. Lepas solat subuh pun tak dapat nak lelap. Tak tau la fikir apa. Hurmmm... Cuma semalam sebelum tidur ada terfikirkan pasal kehidupan seharian kita..

Bahagia
Kadang2 kita rasa cemburu bila tengok orang bahagia. Sedangkan kita pun sedang bahagia. Seolah2 kita tak nak orang lain lebih bahagia dari kita. Teruk kan? Bukan tak suka orang bahagia, tapi kita nak lebih bahagia dari yang lain. Kenapa? Astaghfirullah, orang lain pun ada hak untuk bahagia.

Kaya
Kadang2 kita rasa cemburu bila tengok orang lain kaya raya. Sedangkan kita semuanya ada. Kereta, rumah dan segala-galanya. Seolah2 kita tak nak orang lain lebih kaya dari kita. Teruk kan? Bukan tak suka orang kaya-raya, tapi kita nak lebih kaya dari yang lain. Kenapa? Astaghfirullah, orang lain pun ada hak untuk kaya. Harta ini bukan hak kita.

Gembira
Kadang2 kita rasa cemburu lihat mereka bergelak ketawa. Mereka sedang gembira. Sedangkan kita sedang senyum tertawa. Tapi senyum kita boleh putus bila lihat mereka gembira. Teruk kan? Bukan tak suka orang gembira, tapi kita nak lebih gembira dari mereka. Kenapa? Astaghfirullah, orang lain pun ada hak untuk gembira.

Entah, manusia memang tamak. Tak cukup apa adanya, tapi masih mahukan yang lebih baik dari yang lain. Tak pernah puas dengan apa yang ada. Tak pernah cukup dengan rezeki yang dikurnia.

Ya Allah, bersihkanlah hatiku. 

Salam Sayang,

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...