Wednesday, 17 October 2012

KUIH LOMPANG

Assalamualaikum,
Sebenarnya dah lama nak buat kuih lompang. Tapi belek2 resepi ada yang guna santan, ada yang tak guna. So konpius. Tapi 2, 3 hari lepas memang teringin sangat nak buat dan nak makan. So, aku khabarkan niat aku ni pada akak2 kesayangan aku iaitu Kak Miza dan Kak Ayu

Maka mereka pun berkongsi lah resepinya. Terima kasih sangat2 sebab menjadi dan sangat sedap!! Sangat teruja sampai terlebih kaler.... kikikiki


Resepi Kuih Lompang :
*masakkan :
- secawan air
- 3/4 gula 
- sehelai daun pandan untuk wangi kemudian sejukkan.
*bancuhkan :
- 2 cawan tepung beras
- 2 sudu tepung ubi
- 1 sudu air kapur
- 3 cawan air
kemudian baru campurkan air gula tadi. asingkan untuk warna.  kukus selama 15-20 minit. kelapa parut + gula sikit + garam sikit.

p/s : bila panas dia lembik sikit. tapi bila sejuk baru pejal elok.

Salam Sayang,

10 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ada org mkn panas2..pastu panik kuih dia lembik.hahaha.

sedap kan?bau dia wangi.eh pepel pun seksi!grr

Citarasa Rinduan said...

sempurna kelompangannya. tahniah

Mrs. Abi said...

kak miza : syyyhhhh hahahahahahaha memang panik pun, ingtkan tak jadi hahahaha

kak ayu : maceh kak hahahaha....

aDisH.sHidA said...

syok la depa de lompang seksi...kita ada lomsui anak dara je...hehehehe

nak kena buat lagi nie

Iffah Afeefah said...

ni lompang mak dara kak shida

Prince of Noob said...

sedapnya kuih lompang... done follow u dear - Noob

kiera'sakura said...

kaler dia menyerlah gitu hihihihi... kira tak suka sgt mkn kuih nie tue tak rajin nk buat hihihi

Iam Yanty said...

Hebat sgt la pandai memasak

Yana Libra said...

cantiklah warna..hehe~

Izan Ishak said...

ohhh... sedapnya kuih lompang. baru terfikir nak cari resepi. dah jumpa kat sini! kaler pepel tu mmg seksi auwwww!!!

#salam kenal dari k.izan....jemput singgah blog diariummi~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...