Tuesday 23 October 2012

SOYA DAN IBU HAMIL

Assalamualaikum
Okey berkenaan entry sebelum ni http://bit.ly/XGkrzS tentang apa yang boleh dan tak boleh untuk ibu mengandung, ada seorang teman kasitau info tentang susu soya. Katanya soya tak elok untuk ibu hamil. Kalau terlebih amik soya ada yang kata baby kurang kalsium, tulang tak elok dan mudah dapat penyakit. So, bila di google2, di cari sana sini maka aku dapat lah satu info baru. (thank ingtkan kiera)

Untuk pengetahuan, soya ada banyak jenis. Ada yang elok dan ada juga yang tak elok. Jadi kita kena pandai buat pilihan untuk pilih soya yang terbaik. Ada satu artikel yang aku baca, banyak kriteria yang kita kena pilih untuk dapatkan khasiat yang terbaik. Salah satunya dari segi penanam, dari segi biji benih dan banyak lagi. Cara penanaman pulak ada yang secara organic dan secara kimia. Yang kimia ni tak elok. So, itu yang menyebabkan khasiat soya tu hilang. 

Maka, pilihla soya yang elok untuk kesihatan yang terbaik. Tapi kalau ragu2 boleh tanya doktor, atau elakkanlah. Minum boleh tapi jangan berlebihan semata2 menginginkan baby tu putih. Dan ada juga kawan blogger yang tgh sarat sekarang ni pesan makan kurma banyak2 (thanks kechixx)... Khasiat kurma pun sangat hebat sebenarnya.

p/s : aku tak reti nak terangkan so boleh baca selanjutnya kat http://bit.ly/RgAkKx

Salam Sayang,

7 comments:

Unknown said...

tak silap saya, saya pernah terbaca yang Rasulullah sendiri lebih gemarkan kopi berbanding soya...

cik.einaaa said...

ada orang cakap kat saya memang elok kalau ibu hamil minum air soya..sb nanti anak putih comel...tp biasanya kulit anak akn sensitif...so sejak hari tu saya memang stop minum susu soya..;)

Kira Sakura said...

ada orang kata jangan makan kicap nt ank hitam. abis tue tak boleh jugak mkan sos. nt ank jadi merah. hihihhihii *gurau je

betol tue kata Kak Lydia Miza kurma boleh banyakkan susu untuk ibu yang menyusukan baby

Emy ilhamie said...

Segala yang berlebihan pastinya membawa mudarat. Jadi bersederhanalah dalam mengambil makanan.

Betul tu, soya ada banyak.
Jom lawat blog saya, info mengenai soya.

http://rujukvitaminku.blogspot.com/2012/10/soy-protein-isolated-vs-soy-protein.html

ummuhana said...

saya pregnant minum soya..
alhamdulillah, ank gebu dan bersih bersalinkan si comel hana humaira...

saya ada share tentang soya.. di

Junaida Watie said...

Minumlah susu soya yang bebas GMO, baru kulit baby tak ada alahan spt gatal2.
Yup, setuju sangat setiap yang berlebih2an biasanya tidak elok untuk kesihatan, bersederhanalah ye. :)

maria said...

memang bahaya pun kalau tidak kena gaya.
Anak kawan saya dari baby sampai dah toddler kena pakai sebamad as mandian.


Betul Ke Soya Tidak Elok Untuk Ibu Hamil? | Diari Mama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...