Friday, 3 August 2012

SEKSINYA PUTERI MANDI


Assalamualaikum,

Hari ni sang suami request mintak buatkan 'Puteri Mandi'. Kuih ni femes kat pantai timur aje kot. Banyak kali jugak la encik suami belikan kuih ni kat bazar. Suke. Lagi sedap dari 'Onde-onde' a.k.a buah melaka. Sebab Onde2 tu bila letak kat peti ais, lama2 dia jadi keras. Puteri mandi ni tak. Lagi sedap.

seksikan puteri mandi aku?? hehehe.... kalerfull gitu... berlekuk2... yaww!!

Resipinya : 
- 1kg tepung beras pulut
- Garam sikit
- 1/2 sudu kecik kapur
- Air secukup rasa
- Pewarna
- Kelapa
- Gula melaka (bulat)
- Gula

Caranya :
- Tepung + Garam + Air + Kapur (bancuh air) uli hingga jadi doh dan senang di gentel2 jadi bulat.
- Siap gentel2 masukkan dalam air yang didih. Kalau timbul, maknanya dah masak boleh angkat dan masukkan dalam bekas air paip kasi sejuk. Toskan.

Untuk inti kelapa : Masakkan gula melaka yg bulat tu dengan secawan air. Masukkan kelapa, gula dalam satu senduk. Ikut kemanisan yang disukai. Masak sampai kering sikit. Then gaul2 la dengan yang bulat2 tadi. Siap!!

p/s : Maaf le, tak reti nak mengajar. Hahahaha. Ini aku explain ape yang aku buat tadi. So, jangan kata entry ciplak pulak... Pokk kang...

Salam Sayang,

3 comments:

Iffah Afeefah said...

comel je

Citarasa Rinduan said...

Mmg colurfull. Bertuah en abi beristerikan mrs abi.

kiera'sakura said...

geram tgk die kecik2 tue.. grrr grrr

ehh mcm buat buah melaka tue kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...