Saturday, 28 July 2012

BEGEDIL IKAN PULAK DAH...


Assalamualaikum...

Dari semalam lagi teringin nak buat begedil ikan. Ekceli tak pernah makan pun begedil ni. Duk masa duk hostel penah tengok kawan2 duk beli begedil. Tapi tak teringin nak cuba. Kakakecik pun selalu duk buat. Aku ni tengah ketagih duk dapur. Ape saja resipi yang mudah dan ada bahan, mesti teringin nak buat. Jadi ke, tak jadi ke, cuba dulu. Baru tahu. 

Bahan2 dia, ubi kentang direbus dan dilenyek, ikan rebus dan di tumbuk, lada hitam ditumbuk2... Semuanya kena tumbuk. 
Sapa tak dak gigi pun boleh makan!
(ubi kentang rebus ok, bukan ubi kayu... kang ade yg kena lengkung)
Bawang didadu, cili, daun sup dan daun bawang
Campur semua, buat bulat2, gaul tepung, celup telor, dan goreng!
Aku saje buat bulat, takmo wat leper.
Dah siap goreng! Tadaaa.... Makan cicah sos pun best ni....

Encik suami macam tak percaya aku boleh buat macam2 benda ni. eskrem, mee kari, kuih ropa, begedil, kek karamel, ape lagi? Ekceli bukan aku reti pun, tapi juz cuba. Resipi dah ada, try la. Jadi tak jadi belakang cerita, belum buat, mana kau tau tak jadi? So, tak ada alasan.

p/s : esok nak buat ape pulak ehhhh.... eekekekekeke...

Salam Sayang,

6 comments:

Citarasa Rinduan said...

Buat mee bandung pulak...

Tahniah btmu awin.. Tgn mu mmg terro didapur. Untuk en abi

Mrs. Abi said...

hahahaha..teror la sgt kak...hahaha..

kiera'sakura said...

selalunya cubaan pertama Syakira Yaakub selalu x menjadi.. stressss hahahahaha

ayut said...

oo..begedil ikan ea.slalu dging je..ikan pon ada ea :)

aDisH.sHidA said...

akka buat begedil tak rebus kentang nya..akak goreng dan tumbuk..dan tak gaul dengan tepung pun hehe

Mrs. Abi said...

tu la lepas ni kena goreng kot... sbb bila rebus kentang tu lembut sangat... gaul tepung sbb mcm risau aje takot begedil tu cair dalam kuali...hehehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...